Tiden på BB

Vår Lucky föddes ju torsdag 22:44, vi låg kvar på förlossningen till 9 tiden dagen efter. Jag ammade, försökte kissa, duschade och somnade av och till, Peter satt och sov i en stol. Målet var att jag skulle komma igång och kissa, vilket visade sig vara omöjligt så de fick tappa mig på urin. Det diskuterades huruvida vi skulle till familjeBB eller "vanliga" BB, och allt hängde alltså på mitt kisseri. Vi fick födelsedagsfika och sen frukost och en barnundersköterska sprang in då och då och manade på mig att dricka så jag kunde kissa och bli flyttad till familjeBB istället för BB som var fullt. Plötsligt runt 4 kunde jag kissa, men vi fick ändå vänta tills personalbytet och sen lite till. 
 
Jag valde att gå till familjeBB även om de ville att jag skulle åka rullstol pga att mina ben inte lydde mig. Jag sa att det ju inte blir bättre av att jag inte rör mig, så de fick ge sig. Väl på familjeBB fick vi ett rum med angränsande VC och dusch. Där var det härligt att vara första dygnen, även om vi kände oss mer och mer obekväma med att ständigt bli frågade om vi ville ha hjälp/stöd/råd med något. Visst, vi behövde verkligen endel stöd och råd, det var verkligen guld värt, och att få massa mål serverade var underbart! Men dag två där började jag längta hem. På familjeBB fick vi lära oss badning, amning, vi besökte läkaren, de gjorde tester på vårt rum och fick svar på alla våra frågor, som mest handlade om kiss och bajs (Luckys alltså) :)
 
Vår BBväska var måttligt använd. Det som var ovärderligt var hårsnodd, lypsyl (under förlossningen), inneskor (då benen inte lydde), löst sittande kläder till mig, Luckys filt samt Peters kläder. Inget av det andra behövdes. Jo, Luckys kläder då, för när hon skulle sova i "baljan" eller vi skulle till läkaren. På förlossningen fick vi veta att barn inte vill ha saker dragna över huvudet, vilken tyr att vi bara hade kläder som gick att knäppa upp helt! Något vi inte hade med oss men som Peter saknade var schampo.
 
På söndagen ghordes PKU på Lucky och hon vägdes och vi samtalade med barnmorskan och sen fick vi åka hem. Mycket overklig känsla att gå ut för första gången på flera dygn. På tisdagen kom mina journaler som jag bett om att få. Rekomenderar verkligen det, man får liksom en annan helhetssyn på graviditeten och förlossningen!
 
 

Kommentera här: