"Dagbok Gonal-F"

Börjar idag - 2/5 2014 - med injektionerna som ska få mina äggblåsor att mogna. Det är skrämmande. Är ju inte alvedon liksom! Länk: Att ta sprutan
 
Dag 1: 
Lite efter 20 ikväll satte jag mig i köket med pennan och nålarna och monterade, läste på, tvättade stället på magen och ställde in rätt dos... sen satt jag där med ångest och nålen 2cm från huden. Efter fem minuter ropade jag på Peter, han kom och peppade mig och pratade om att vi kunde äta tårta efteråt för att fira och att det ju inte gjort ont förra omgången, och att jag var duktig. Tre minuter senare bara gjorde jag det! Det värsta, näst efter att sticka, är att räkna till 10 efter att man fått hela dosen och innan man drar ut nålen. Jag börjar skaka och det gör lite ont. Räknade väldigt fort mellan 6 och 10 :) Nu är det 24 timmar till nästa prövning!
 
Dag 2:
Idag var det cykelfest i byn! Vi hade efterrätten kl 20:00 och när vi skulle vidare kom jag på att jag skulle tagit min spruta. Så med gästerna i hallen ställde jag mig vid köksbordet och bara tog den! Inget att orda om :) fick dock ett blåmärke där så jag kom nog åt någon litet kärl... Jättetrött tidigt men höll mig vaken till 1:00 ;)
 
Dag 3:
Allt snurrar idag, och då var jag ändå nykter igår!  Fruktansvärd huvudvärk när jag vaknade och sen karusellyrsel resten av dagen. Sprutan gick smidigt.
 
Dag 4: Fjärde gången jag skriver samma inlägg för datorn krånglar!! Bättre idag! Vänster äggstock gör sig påmind om sin existens, vilket är toppen då den producerar minst äggblåsor vanligtvis och är cystfri! Jag har snubblat över info om att man inte ska ta gonal f om man har cystor i äggstockarna. Detta gör mig nojig!Men de läser väl jornalen hoppas man? Så här går jag och oroar mig för att äggstocken med cystor ska bli överstimulerad/ för tung och vika sig. Men då ska jag få ont i magen och andnöd så jag får väl lugna mig lite! Börjar höger göra ont, mer än vanligt, får jag väl ringa dem! Fem dagar till Ultraljud!! :) Bästa sticket hittills idag :D
 
Dag 5: Idag åker jag och hälsar på syster yster och några vänner i huvudstaden! Väskan är full av en kylväska och frysklampar för att hålla medicinerna kylda! Hoppas de klarar sig till kvällen! Bokade fel igår vilket gav ångest. 150:- jag aldrig kommer se igen. Men nu har jag biljett till rätt dag och om någon vill mellan Alvesta och Stockholm nästa tisdag så har jag en biljett över!! Uppdaterad: de var fortfarande kylda på kvällen!! :) stack och det gjorde jätteont, så fick sticka om. Måste träffat nåt :/
 
Dag 6: lämnade Stockholm vid 13:21 och kom hem till en trerättersmiddag som maken fixat! Lyx! Tog det sista av sprutan så imorgon gäller det att hämta den nya som jag reserverat! Var nervös att sticka då det ju gjorde ont först igår, men nu kändes det inte igen :)
 
Dag 7: Idag är det tungt i magen! Känns som att jag har två kulpåsar med glaskulor i på var sida om livmodern. Är lite orolig att de är förmånga, men är ju ultraljud imorgon! Då får vi veta!!
 
Dag 8: Ultraljudet var idag, se enskilt inlägg :) Sprutan på kvällen sved.... märker att huden blivit lite irriterad av nålarna fast jag spritt ut sticken över nedre delen av magen. Tungt i magen idag med, var på promenad med kvinnorna i byn och grillade och bastade. Frågade sköterskan som ringde mig innan på dagen om jag kunde basta och det var inga problem! Bäst att fråga!
 
Dag 9: Nu är det nedräkning på sprutorna! Sista tar jag på måndag! Mindre tungt i magen idag, men jag kanske har vant mig? Sprutan sved idag med, men inte som igår!
 
Dag 10: Näst sista gonal-sprutan idag! Jippie!! 
 
Dag 11: Sista sprutan tagen! Kändes inte alls! Imorgon är det bara Ovitriellsprutan. Äggstockarna har börjat göra ont igen och brösten är ömma som när jag var gravid med Liten#1 och läckte massa mjölk! Det är rätt märkligt egentligen, är ett år sedan men jag förknippar ändå känslan i brösten med att de läcker och känner automatiskt efter om det är blött på tröjan.

Kommentarer:

1 Papp:

skriven

Jag är mycket imponerad och stolt! IA kan!!!
Kramar

2 Anne:

skriven

Hoppas det inte snurrar längre :(
Håller tummarna för att det löper på bra med de övriga sprutorna, vet att du kan!! IA kan eller hur ;)
Kramar

Kommentera här: