Julbord

Igår var jag på jullunch med jobbet. Trevligt att för en gångs skull få följa med! Innan hade jag kollat upp vad man bör undvika som gravid, och undvek också detta, förutom lite lite varmrökt lax. När jag sen inser att en del av maten är ofärdig och lite av det varma bara är ljummet så började paniken. Listeria! Min stora fiende i den här graviditeten förutom mig själv. Hela kvällen var jag orolig och vaknade med brännande ångest kl 3 inatt. Peter höll om mig och lugnade mig och jag är lugnare idag. Går ju inte ändra det som hänt, får jag feber om några veckor får jag väl söka vård direkt! Drömde att min barnmorska sa att det var oron som var farlig och att mitt barn skulle överleva! Är kanske mitt undermedvetna som försöker lugna mig! Risken är ju väldigt liten att smittas, men bara att den finns oroar mig. Varför skulle jag vara en av de lyckliga i den stora massan? Samtidigt är det ju de som "slarvar" mer än jag och klarar sig, men de kanske har mer tur (säger hon som alltid vinner på lotter osv.). Och förr fanns ju inte samma information och restrektioner, men då smittades ju också fler, även om ingen jag känner blev det, av vad man vet.
 
Ah, blir knäpp på det! Nu ska jag göra mig lite lunch! På säker mat!
 

Kommentarer:

1 Anne:

skriven

Vad vacker du är, du lyser!
Kramar

Kommentera här: