KUB ultraljud

Extremt nervösa och spända begav vi oss idag till Ljungby sjukhus för ultraljud. Det var både mysigare och vi blev bättre bemötta där än Växjö. Vi fick en fantastisk kvinna som gjorde undersökningen och när vi såg hjärtat drog vi båda ett djupt andetag av lättnad. Mer hade vi inte behövt se, men tur i oturen låg Lucky fel för undersökningen och hon förstod nog att vi inte var så intresserade av KUBen igentligen utan mest ville se barnet, för hon visade alla kroppsdelar och funktioner och inte alls som barnmorskan sagt i Växjö: "De kommer se hjärtat och sen direkt zooma in på nacken så man ser inte så mycket". Vi fick en full guidad tur om vårt barns anatomi och fick se den vinka, klia sig, mätte händer och fötter och att den kissat. Hon sa att Lucky hade en stor rund mage, låg i skräddarställning och sög på tummen. "Precis som sin mamma" sa Peter, haha! Jag fick hoppa och hosta och guppa med rumpan för att få Lucky att vända sig i profil så hon kunde mäta nackvätskan. Efter 30 minuter vände Lucky sig faktiskt om och tog tummen i munnen och vickade på rumpan. KUB visade att risken för kromosomavvikelse var 1 på 1020. Bra odds alltså! Så vi vet alltså att Lucky har tio fingrar och tio tår, två hjärnhalvor, två njurar, matsäck som var fylld med vatten, en urinblåsa som fungerade, gillar att suga på tummen, växer bra, är lite tjock, är envis alternativt bekväm av sig, och är precis så gammal som jag hela tiden har sagt! Där fick hon, barnmorskan som påstod annat! Vi fick 6 bilder med oss hem. Egentligen får man bara två men kvinnan förklarade alla bilder med :" Jag kunde inte låta bli, den är ju så söt!"
 
Idag har jag även träffat grannens nytillskott i familjen. En liten tös som är för söt! 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anne:

skriven

Lycka!!

2 Pappa/Morfar:

skriven

Precis just där, efter att du ringt och berättat ovanstående, blev jag en blivande morfar. Fantastiskt, underbart och helt galet roligt.
Känslorna bubblar över, tur att jag har en tid att lugna mig till födseln. Kramar Pappa

Kommentera här: