Endometrios

Jag har levt med endometrios sedan jag var 12 år gammal och fick min första mens. Första mensen pågick i 49 dagar och var väldigt kraftig och gjorde ont, precis som jag fick lära mig att det sen skulle göra, och fortfarande gör, varje månad i resten av mitt fertila liv, som det ju kallas trots att jag faktiskt är infertil. På sätt och vis har jag ju "turen" att även ha PCO som gör att jag har mens ca var 6:e vecka istället, vilket gör perioden mellan smärtorna längre. Jag har ont vid ägglossning och ca en vecka fram till mens, på mensdag 1 är det värst och jag är oftast sängliggande, dag två bättre och dag tre oftast nästan smärtfri igen. Endometriosen är olika på olika individer och endel har mindre smärta, samtidigt som endel har kronsik smärta, dvs hela tiden. I augusti 2012 fick jag diagnosen då vi hade sökt hjälp för barnlöshet och jag opererades då min läkare misstänkte endometrios. Jag hade aldrig opererats och var nervös men allt gick väldigt smidigt och det enda obehag jag upplevde var att jag kände mig kissnödig när jag vaknade, men inte kunde kissa förens ett par timmar senare, då allt var bedövat. Nu har jag två små ärr på magen som bara syns om jag påpekar det.
 
Vad är då endometrios? Med egna ord: När livmodern gör sig redo för att ta emot ett befruktat ägg så bildas en tjock hinna inne på livmoderväggen. Om det inte kommer något befruktat ägg så gör sig livmodern av med hinnan och den kommer ut via vaginan som mens. Har man endometrios bildas även denna hinna utanför livmodern, antingen på väggen till livmodern, äggstockarna, äggledarna, eller någon annanstans i närheten av livmodern. När inget befruktat ägg kommer så börjar även hinnan/hinnorna utanför livmodern att blöda, dock kommer ju inte blodet någonstans, finns ju liksom inget hål i magen. Kroppens immunförsvar attakerar då detta och "binder fast det" med ärrvävnad. Ofta är ärrvävnaden kring livmodern, ibland gör ärrvävnaden så att organen där inne växer ihop. Hos vissa går även ärrvävnaden så långt som på bukväggen, tarmarna, blåsan, ändtarmen, ja, allt där inne. Hos mig har det snårat sig kring äggledarna och strypt dem, dvs äggen kommer inte ut. Min överläkare berättade att man kan ha lite ärrbildning och jätteont, eller mycket ärrbildning och bara lite ont, det hade alltså inte med varandra att göra. Jag har ganska lite ärrbildning, men väldigt ont. Vad har jag då fått för hjälp? Då vi försöker bli gravida så - ingen. Det man kan göra för att lindra endometrios är värktabletter, hormonpreparat eller kirurgi. Endometrios går inte att bota! Inte ens med en sterilisering tyvärr.
Mer info hittas här: endometriosföreningen.se
 
Symptom: 
  • Kraftig smärta i magen, ofta samtidigt som mens
  • Riklig mens
  • Ont vid samlag
  • Ont i nedre delen av ryggen och nedåt benen
  • Ont när man kissar eller bajsar
  • Förstoppning och/eller diarré
  • Trötthet
  • Förhöjd kroppstemperatur
  • Oförklarig barnlöshet
  • Uppblåsthet
Man kan ha symptom och det visar sig att man inte har endometrios, men man kan också bara ha ett eller inga men ändå ha endometrios. Det är en lurig liten rackare!
 
Jag har själv funnit den smärtstillning som funkar bäst för mig. Det är en alvedon och en pronaxen direkt när jag känner att värken börjar, värmekudde i ländryggen, värmefilt på magen och en TENS som är kopplad på magen. Tensen fick jag av min man i julklapp för några år sedan då han sett vilken hjälp den gav mig när jag lånade min systers. Jag älskar min TENS, alla med smärta borde ha en sån :)
 

Kommentera här: