Alva Gunvor Astrid

Det tog sin tid, men nu har vi bestämt namn och skickat pappret! Vi ville ju att det skulle passa i alla åldrar, vara lättuttalat, och gärna kort. Hon hette typ sju namn innan vi kom fram till Alva! Gunvor heter hon efter min mormor, som betyder så sjukt mycket för mig och har gjort under hela uppväxten! Astrid är ett släktnamn på Peters sida, dock vet jag inte efter vilken släkting. Min farfars mor hette också Astrid, så det blir lite från min släkt med ;)
 
Alva: nordisk betydelse: alv, latinsk-amerikanskt och arabiskt unisex namn, latin/hebreiska; "den ljusa" eller "upphöjd"
Gunvor: Oklar betydelse. Gun betyder strid, men vor vet man inte.
Astrid: Nordiskt: As:gud + frid:skön = gudaskön
 

Kommentarer:

1 Anne:

skriven

Fina namn och fina motiveringar!
Kram

Kommentera här: