"Dagbok synarel"

Under den här rubriken tänker jag skriva lite varje dag om hur det känns och vad som händer. Jag kommer skriva nya rubriker om större grejer som punkteringen (äggplock) och transfusionen (återföringen).
 
Synarel dag minus 2
 
På onsdag börjar nedregleringen, så idag ska jag ringa RMC i Malmö och höra hur våra infektionsprover ser ut. Dvs om vi fått HIV, Hepatit, syfilis eller HTLV. Tyvärr brukar telefonkön vara lång i början av veckan, men jag har för mig att de ändrat det där nu så de ringer upp! Hoppas hoppas!
Mående Svullen, spänningar, omättlig, vill äta hela tiden, helst munkar. Äggstockarna har bråkat i nån vecka. Grinig.
 
Synarel dag minus 1

Jag slapp telefonkö igår, de ringde upp! Och ja, vi är friska. Som väntat. Just nu sitter jag och väntar på att apoteket ska smsa och säga att jag kan hämta medicinen. Kom på att jag glömt beställa, men ett apotek hade faktiskt några få på lager, så igår kväll bokade jag en av dem. Bäst är annars om man 3-4 dagar innan beställer medicinen till ett specifikt apotek, det gäller alla mediciner man använder under IVF. Detta säger de inget om, det är sådant jag lärt mig av erfarenhet. Idag kommer våra "lånebarn", vi ska måla ägg och göra godis är tanken, och mysa med kaninerna såklart.
Mående Trött, tröttare tröttast. Höger äggstock värker. Stabilt humör.
 
Synareldag 1

De hade en kvar igår och den fick jag! Så idag har jag börjat, 1 spray i 1 näsborre 3 gånger om dagen.
I går var vi barnvakt och idag kom en kompis med sina två söner. Så härligt att få omges av barn, även om jag är trött efteråt. Vaknade 4:30 idag. Ångest och kissnödighet. Skönt att Peter gick upp 5, då stekte jag ägg och svamp och serverade frukosten vid tända ljus.
Mående Spänningar, svullen, och trött. Stabilt humör.
 
Synarel Dag 2
Ömma äggstockar, trött. Gjorde nästan ingenting på hela dagen. Orkade inte. Illamående, nära att kräkas på kvällen.
 
Synarel Dag 3

Mensvärk, orolig, ömma körtlar men stabil i humöret. Vi hade en lugn dag hemma, åkte och handlade på eftermiddagen.
 
Synarel Dag 4

Vaknade pigg och alert. Cyklade 8 km, städade hos kaninerna. Sen kom huvudvärk, mensvärk, hugg i äggstockarna, ömma körtlar, kände mig förkyld och febrig. Hade förhöjd temp. Men glad hela dagen till min mans glädje. Åt middag med vänner på kvällen <3
 
Synarel Dag 5

Pigg och glad. Lite mensvärk men inte som igår! Påsklunch med släkt, lekt och stojat. Peter ringde och svärfar säger att det skett en katastrof. Jag får panik, kör efter Peter vars cykel pajat, men han är oskadd. Börjar då gråta, inser att jag är blödig idag :) Ikväll kommer mor med make!
 
 Synarel Dag 6

Grejar i trädgården, går från full av energi till att somna på ett par timmar. Efter att ha sovit lite åkte vi till stan för att handla grill m.m. Får ont i halsen, kroppen, livmodern gör ont kortare stunder, men mer intensivt, som att hissna, men med smärta. Ängslig idag. Känner mig som ett enda stort blåmärke när jag går och lägger mig.
 
Synarel Dag 7
Idag har jag jobbat! Mycket mensvärk men hanterbart. Fått förkylning med, men vem är jag att klaga? :p Bara. att bita ihop. Vet att jag blev förkyld förra gången jag tog Synarel också! Det dumma är ju att man inte kan avhjälpa det så mycket med medicin. Alvedon och saltlösning till näsan får duga! 
 
Synarel Dag 8

Vaknade 5:10 och visste direkt, min mens hade anlänt. Skyndade mig att ta en alvedon (det enda jag kan ta nu) och kände smärtan komma forsande inifrån. Har sedan legat i soffan, nedbäddad med värmedynor och TENS. Enda jag har gjort är att se till så Ziva fått ut och kissa då och då, och tagit mina hormoner. Tänk att den var så punktlig den här gången! Mensen ska komma mellan dag 8-14. Förra gången kom den på dag 12, den här gången på dag 8! Om en vecka och två dagar så börjar jag med injektionerna. Dags att reservera Gandalf alltså ;) Förresten, tänk vad man kan må bättre bara mensen kommer...även om det gör ont så är jag ju mer "van" vid det.
 
Synarel dag 9

Idag hämtade jag Gonal-f på apoteket. Bäst att ha den hemma i kylskåpet, är ju mycket "konstiga" dagar nästa vecka. Blöder som bara den. Blödde inte ens så här mycket vid MAet. (När vi aborterade vårt första foster)
Mensvärk och huvudvärk.
 
Synarel dag 10

Idag har jag bokat tid till ultraljud på Kvinnokliniken för kontroll av follikeltillväxt. Dvs de blåsor som äggen ligger i. Efter ultraljudet, som är den 9/5, beslutas om jag ska fortsätta med injektionerna och boka ett nytt ultraljud eller om det är dags för äggplock. Vi hoppas på minst åtta mogna, för det hade vi sist. I dessa åtta fanns fem ägg. Låt oss hoppas hoppas!
Mående mensvärk, energisk, irriterad
 
 
Synarel dag 11

Värmevallningar idag! Över texten ser ni mitt schema. Det hjälper mig komma ihåg vilken näsborre och att jag tagit. Jag tar i varannan näsborre. Det ska inte spela någon roll, men förra gången jag använde Synarel fick jag lätt näsblod/sår i näsan, så nu tar jag noga varannan gång. Det verkar gå bättre! 6 dagar kvar till Gonal-F... 
Idag tog jag graviditetstestet jag skulle tagit när mensen kom. Negativt såklart. Då kan jag alltså börja med sprutorna på fredag! Mående lite mensvärk, pigg, glad, en underbar dag. Lite pollenkänning bara!
 
Synarel dag 12

Värmesvallningar och pollenkänningar, jobbigt att andas men bra i övrigt!
 
Synarel dag 13

Jobbade några timmar och fick sen världens huvudvärk. Men lyckades handla inför kalasen i veckan och shoppa blommor till krukorna på trappen! Migränliknande huvudvärk resten av dagen.
 
Synarel dag 14

Vaknade pigg tidigt och började baka, tre satser, sen byggde jag kaningård resten av dagen. En toppendag!
 
Synarel dag 15

Lagat mat hela dagen. Toppendag igen!
 
Synarel dag 16

Ont i huvudet och känns som ont i halsen, men i musklerna på vänstra sidan. Som ett blåmärke eller att jag sträckte mig. Massa släkt på besök. Märker att jag har kortare stubin vad gäller tålamod med barnen när de tetas med varandra.
 
Synarel dag 17

Idag är sista dagen jag skriver här, går vidare till rubriken "Dagbok gonal-f", för idag är dags för första injektionen! Idag går jag även ner i puffandet från tre gånger om dagen till två. Morgon och kväll. På kvällen kommer jag även ta injektionen. Nu börjar nedräkningen på riktigt! *djupa andetag*
Mående Ont i lederna. Stel i benen. Vänter äggstock stökar, brukar ju vara högra mest, så känns konstigt att bara känna av vänstra.

Kommentarer:

1 Pappa:

skriven

Vad du får kämpa! Är så stolt över dig.....
Kramar

2 Anne:

skriven

Kram!!

Kommentera här: